20 χρόνια iMac: Μια ιστορία μοναδικού και ανατρεπτικού σχεδιασμού

520

Η 20η επέτειος είναι μια γιορτή που έχει ξεχωριστή σημασία για το οτιδήποτε, πόσο μάλλον όταν έχει να κάνει με έναν υπολογιστή. Ελάχιστα τεχνολογικά προϊόντα έχουν καταφέρει μια τέτοια συνέχεια μέσα στον χρόνο και αντέχουν τον μεγάλο ανταγωνισμό και όχι μόνο.

Την Κυριακή η γραμμή του iMac μπήκε σε ένα μοναδικό κλαμπ αυτό των συσκευών με 20ετη παρουσία στην αγορά. Το χρονοδιάγραμμα του iMac λέει πολλές ιστορίες και για την ίδια την Apple. Κάποιες από αυτές έχουν να κάνουν με καινοτομία, κάποιες με στρατηγική και άλλες με hardware και λογισμικό.

Ίσως η σημαντικότερη ιστορία σε αυτή την σειρά συσκευών έχει να κάνει με τον σχεδιασμό τους.

Παρακάτω λοιπόν σας παρουσιάζουμε την εξέλιξη του σχεδιασμού του iMac.

Συγνώμη ξεχάστε το Μπεζ 

Στις αρχές του 1998, μια ανανεωμένη Apple προσπαθούσε να κερδίσει ακόμη περισσότερους καταναλωτές μέσα από τις συσκευές της. Στην προσπάθεια αυτή η στόχευση έγινε για ένα ανταγωνιστικό desktop υπολογιστή όπου θα έβαζε την εταιρεία σε αυτή την αγορά με νέα δυναμική στην προσπάθεια της να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτή. Ήταν η εποχή που οι Μπεζ πύργοι των υπολογιστών κυριαρχούσαν ενώ ακόμη και ο σχεδιασμός της Apple παρέπεμπε μέχρι εκείνη την στιγμή σε κάτι από την προηγούμενη δεκαετία. Έτσι λοιπόν η Apple είχε μια μοναδική ευκαιρία να ταράξει τα νερά της αγοράς.

Το πρώτο iMac είχε μια σειρά από πρωτιές με το που κυκλοφόρησε. Ήταν ο πρώτος υπολογιστής της Apple ου δημιουργήθηκε για την εποχή του Internet. Ήταν ο πρώτος που άφησε στην άκρη τις γνωστές θύρες εισόδου της εποχής και παρουσίασε τις πιο μοντέρνες USB θύρες. Επίσης ήταν ο πρώτος υπολογιστής που έδειξε πως μπορεί να φέρει έναν μοναδικό σχεδιασμό που πάνω από όλα θα ήταν όμορφος στην κατηγορία αυτή.

Για τον σχεδιασμό του iMac η Apple άσκησε μεγάλη πίεση στην ομάδα βιομηχανικού σχεδιασμού της. Αν και το iMac δεν ήταν η πρώτη συσκευή της Apple με διάφανο πλαστικό ήταν σίγουρα η πρώτη που δεν είχε ίχνος χρώματος Μπεζ και που φώναζε από τον σχεδιασμό και μόνο πως δεν είναι PC.

O αντιπρόεδρος του Βιομηχανικού Σχεδιασμού τότε της Apple Jony Ive αναρωτήθηκε τι υπολογιστή θα είχαν οι The Jetsons όταν οραματιζόταν τον πρώτο iMac. Κάτι ρετρό αλλά ταυτόχρονα φουτουριστικό είχε πέραση εκείνη την εποχή και χρησιμοποιούνταν στην παραπάνω τηλεοπτική σειρά με τα καρτούν όσο και στα vintage τερματικά.

Το πρώτο iMac είχε δεχτεί μέσω του Ive και σχεδιάστηκες καταβολές από της γραφομηχανές της Olivetti του 1960 που ξεχώρισαν για τον έντονο χρωματισμό τους.

Ο Ive λοιπόν θέλησε να παντρέψει σε ένα σχέδιο το vintage με το φουτουριστικό και η απάντηση του τελικά ήταν ο σχεδιασμός του πρώτου iMac.

“Bondi blue” ήταν η ονομασία που επιλέχτηκε για τον πρώτο iMac, ένα χρώμα που πήρε την ονομασία του από τα νερά της Bondi παραλίας στο Sydney της Αυστραλίας.

Στις αρχές του 1999 o Steve Jobs ανακοίνωσε μια γραμμή από 5 νέα iMacs με νέους χρωματισμούς: blueberry, grape, tangerine, lime, και strawberry. Τα χρώματα έκαναν τους υπολογιστές να μοιάζουν πιο ανθρώπινοι και επέτρεψαν στους ανθρώπους να εκφράσουν καλύτερα τους εαυτούς τους. Ακόμη και τα Pro προϊόντα θα δεχόντουσαν μια πινελιά χρώμα όπως τα Studio Displays που έκαναν το ντεμπούτο τους στην αγορά την ίδια χρονιά.

Η απόφαση αυτή της Apple για τα διάφανα Mac δεν ήταν τελικά από μηχανικής άποψης κάτι εύκολο για την εταιρεία. Σύμφωνα με τον Jobs, το πλαστικό εκείνη την εποχή δεν υπήρχε όταν η Apple ξεκίνησε την έρευνα της. Οι ομάδες της Apple ξεπέρασαν τους 6 μήνες σκέψεις και πειραμάτων για την παραγωγή των χρωμάτων που θέλανε.

Σε λιγότερο από ένα χρόνο το iMac δέχτηκε ακόμη μια μεγάλη αλλαγή. Ο επαναπροσδιορισμός του σασί τους έφερε ένα μικρότερο σώμα, βελτιωμένα ηχεία, μια υποδοχή για τον οπτικό δίσκο που ήταν σε λεία θέση στην συσκευή. Η Apple μίκρυνε τα εσωτερικά εξαρτήματα κάνοντας έτσι τον iMac ακόμη περισσότερο διαφανή και ευχάριστο στο μάτι. Μάλιστα έγινε μια ειδική μελέτη περιμετρικά της συσκευής έτσι ώστε να υπάρχει η σωστή ροή αέρα στο εσωτερικό του. Τέλος είχαμε και έναν special edition iMac με έναν μοναδικό χρωματισμό graphite.

Η Apple συνέχισε τους πειραματισμούς με τα χρώματα του iMac σε επερχόμενα μοντέλα. Το 2000 είχαμε 4 νέα χρώματα – Indigo, Ruby, Sage, και ο χρωματισμός Snow ενώθηκε με το Graphite με διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές για το καθένα. Επίσης είχαμε για πρώτη φορά τα iMac αυτά να έρχονται με το Pro πληκτρολόγιο της εταιρείας και το αντίστοιχο ποντίκι που ξεχώρισε για τον σχεδιασμό του και αυτό άμεσα.

Στις αρχές του 2001, τα iMac με τους χρωματισμούς Ruby, Sage και Snow άφησαν την θέση του για δύο νέα χρώματα που ο Steve Jobs ανέφερε πως πήραν 18 μήνες στην Apple για να τα υλοποιήσει. Έτσι λοιπόν είχαμε τα “Flower Power” και “Blue Dalmatian” iMacs.

Το απόλυτο ψηφιακό hub

Στο Macworld του 2002, το iMac έκανε στροφή από το χρώμα και το σχήμα. Ένας νέος σχεδιασμός έκανε την εμφάνιση του έτσι ώστε να φέρει την σειρά στα επίπεδα πάνελ και την LCD τεχνολογία. Η Apple έφερε έναν σχεδιασμό που άφησε όλους με το στόμα ανοιχτό και έκανε τον Ive να δηλώσει πως η συσκευή “φαίνεται να αψηφάει την βαρύτητα”. Ένα 15 ιντσών LCD πάνελ βρισκόταν σε έναν λεπτό γυαλιστερό λαιμό που κατέληγε σε μια βάση σε σχήμα θόλου.

Ο νέος αυτός σχεδιασμός ήταν το τέλειο παράδειγμα το πως οι περιορισμοί μπορούν να οδηγήσουν σε απίστευτα καλαίσθητες λύσεις. Αντί η Apple να περιμένει την τεχνολογία να φτάσει τα σχεδιαστικά της θέλω η εταιρεία μετέτρεψε τους περιορισμούς που είχε σε ένα μοναδικό πραγματικά σχέδιο.

Κάποιοι το αποκάλεσαν αυτό το iMac ως “Luxo Lamp iMac,” κάνοντας αναφορά Luxo Jr. της Pixar ενώ άλλοι έφεραν στο μυαλό τους την σειρά των Philco Predicta τηλεοράσεων. Ακόμη και η Pixar συνεργάστηκε με την Apple στην δημιουργία δυο animated διαφημιστικών σποτ για αυτό το iMac.

Ο σχεδιασμός του τέλος επάξια έβαλε την συσκευή στο Μουσείο μοντέρνων τεχνών.

Από τους δημιουργούς του iPod

H προώθηση της Apple για επόμενης γενιάς iMac ήταν απλή. “From the creators of the iPod.” Μια απλή πρόταση που έδειχνε όμως πως η Apple μεταμορφώθηκε μέσα από το iPod της. Ένα αξεσουάρ με έναν και μόνο σκοπό το iPod είχε γίνει μέρος της καθημερινότητας εκατομμυρίων ανθρώπων και πλέον επηρέαζε και τον σχεδιασμό τον υπολογιστών της εταιρείας.

Με μια πρώτη ματιά το iMac G5 φαίνεται να εναντιωνόταν σε όλα τα σχόλια του Steve jobs κατά την παρουσίαση τα προηγούμενα χρόνια των iMac. Πίσω από την οθόνη βρισκόταν όλος ο υπολογιστής με τα περιφερειακά drivers να είναι παράλληλα στην οθόνη. Ακόμη και σήμερα σχολιαστές κάνουν λόγο πως αυτή η συσκευή ήταν ένα τρανό παράδειγμα του Steve Jobs να κάνει πίσω σε κάτι που μέχρι πρότινος ήταν φανατικός υποστηρικτής του.

Το προφίλ του G5 ήταν μόλις 2 ίντσες σε βάθος με την Apple να τονίζει πως το iMac G5 είναι το λεπτότερο desktop όλων των εποχών.

Που πήγε ο υπολογιστής;

To Οκτώβριο του 2005 το σασί του iMac G5 έγινε ακόμη πιο λεπτό και πλέον οι θύρες μεταφέρθηκαν στο πίσω μέρος. Η Apple ενσωμάτωσε την iSight κάμερα στο εμπρόσθιο μέρος της οθόνης για πρώτη φορά σε έναν Mac. Πριν από αυτή την προσθήκη για βίντεο κλήσεις ήταν απαραίτητη η εξωτερική iSight κάμερα της Apple, ένα αξεσουάρ στα $150 που ενωνόταν με την συσκευή μέσω ενός καλωδίου FireWire.

Το αναβαθμισμένο iMac G5 έρχονταν και με το νέο infrared χειριστήριο της εταιρείας και που αργότερα αποτέλεσε το χειριστήριο του πρώτου Apple TV.

O ανασχεδιασμένος G5 ήταν μόλις λίγων μηνών στην αγορά όταν η Apple ανακοίνωσε πως τα iMacs θα ήταν τα πρώτα Mac που θα ερχόντουσαν με Intel επεξεργαστές για πρώτη φορά. Μέσα σε μια νύχτα η συσκευή έγινε διπλάσια γρήγορη χωρίς καμία αλλαγή στο σασί. Μια ανανέωση τον Σεπτέμβριο του 2005 έφερε και ένα 24 ιντσών μοντέλο για πρώτη φορά στην αγορά.

Το “όλα σε ένα μηχάνημα”

Όπως το iPod αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το iMac G5, έτσι και το iPhone έδωσε έμπνευση για το επόμενης γενιάς iMac. Μια μεγάλη οθόνη με μαύρα πλαίσια και σασί από αλουμίνιο έκανε το νέο iMac αυτόματα να δείχνει πολύ πιο μοντέρνο.

Το πλαστικό ως υλικό δεν χρησιμοποιήθηκε σχεδόν καθόλου. Επίσης νέα από αλουμίνιο πληκτρολόγια έκαναν την εμφάνιση τους σε αυτή την σύνθεση για να ολοκληρώσουν την εικόνα που ήθελε να δώσει η Apple στο νέο αυτό iMac. H μόνη ορατή βίδα υπήρχε εξωτερικά του σασί για να έχει ο χρήστης πρόσβαση στα slots της RAM.

To ίδιο στιλ ακολούθησε η Apple για τα Cinema Display αλλά και τα MacBooks.

Τα νέα υλικά – γυαλί και αλουμίνιο – έφεραν πολλά πλεονεκτήματα στην Apple. Ο Jobs είχε πει πως αυτή η αλλαγή έκανε τους επαγγελματίες χρήστες να αισθάνονται πως έχουν έναν pro υπολογιστή σε σύγκριση με τα προηγούμενα μοντέλα ενώ οι απλοί καταναλωτές έβλεπαν έναν high end υπολογιστή.

Μια μοναδική οπτική απόλαυση

Η αλλαγή της Apple στο γυαλί και στο αλουμίνιο είχε κάνει την σειρά του iMac να μοιάζει ως ένα pro προϊόν. Τον Οκτώβριο του 2009 συζήτηση για τα 21.5 και 27 ιντσών iMac μεταφέρθηκε άμεσα στις ίδιες τις οθόνες τους. Widescreen, LED-backlit πάνελ μετέτρεψαν τα μηχανήματα σε μια μοναδική εμπειρία αναπαραγωγής ψυχαγωγικού περιεχομένου αλλά και δημιουργίας. Επίσης μέσα στο σασί τους πλέον είχαν ακόμη πιο ισχυρά χαρακτηριστικά.

Αν και οι οθόνες ήταν η μεγάλη αλλαγή η Apple έκανε και άλλες παρεμβάσεις στον σχεδιασμό των iMac αυτών. Έτσι λοιπόν για πρώτη φορά είχαμε ένα Edge-to-Edge γυαλί και με την αλουμινένια πλάτη δημιουργούσαν μια μοναδική συνέχεια στο μηχάνημα. Επίσης είχαμε μαζί με αυτά τα μηχανήματα ένα νέο ασύρματο πληκτρολόγιο και ένα νέο Magic Mouse. Επίσης αυτή την φορά η Apple δεν συμπεριέλαβε το χειριστήριο με τα 6 κουμπιά που πλέον ήταν αξεσουάρ αποκλειστικά για το Apple TV.

H εξέλιξη 

Η Apple είχε πάρει την απόφαση να κάνει το iMac ακόμη πιο λεπτό και έτσι τα πρώτα αποτελέσματα ήρθαν με τα 2012 μοντέλα. Η οθόνη μέσω μιας νέας τεχνολογίας συναρμολόγησης έγινε λεπτότερη και οι αντανακλάσεις μειώθηκαν κατά 75%.

Η Apple χρησιμοποιώντας τεχνολογία κατασκευής που μέχρι τότε βρισκόταν στην δημιουργία εξαρτημάτων για αεροπλάνα κατάφερε να μειώσει κατά 40% τον εσωτερικό όγκο της συσκευής.

Η αλλαγές έκαναν τα μηχανήματα απλά χάρμα οφθαλμών παρόλο που η βάση τους παρέμεινε το προηγούμενης γενιάς μοντέλο. “Δεν είναι φανταστικό πως κάτι νέο κάνει άμεσα το προηγούμενο να δείχνει τόσο παλαιό;” είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο Marketing SVP Phil Schiller το 2012 κατά την παρουσίαση τους.

Οι νίκες στο σχεδιασμό του iMac συνεχίστηκαν αλλά η Apple είχε ακόμη έναν περιορισμό να αντιμετωπίσει – τους αργούς σκληρούς δίσκους. Αν και τα iMacs ακολούθησαν τα βήματα της γραμμής του MacBook και εξόρισαν τους οπτικούς δίσκους, εκείνη την εποχή οι SSD λύσεις ήταν πολύ ακριβές.

Η λύση της Apple ήρθε με την ονομασία Fusion Drive, μια υβριδική επιλογή αποθήκευσης που ένωσε τις αποδόσεις ενός SSD δίσκου με τον αποθηκευτικό χώρο ενός HDD δίσκου.

14.7 Εκατομμύρια Pixels

Το 2012 MacBook Pro ήταν το πρώτο Mac που έφερε μια οθόνη Retina – μια τεχνολογία που την είχαμε δει τα προηγούμενα χρόνια στα iPhones και στα iPads.

To 2014 η Apple ήταν έτοιμη να φέρει την Retina οθόνη στο iMac. Έτσι και έγινε λοιπόν αρχής γενομένης από το 27 ιντσών μοντέλο και αργότερα στο 21.5 ιντσών μοντέλο.

Τα 5K και 4Κ αυτά πάνελ αποτέλεσαν έναν μεγάλο γολγοθά για την Apple με την εταιρεία να αναφέρει πως έπρεπε να σκεφτούν αναλυτικά ένα ένα τα εξαρτήματα του hardware του iMac από την αρχή έτσι ώστε να μπορέσει να υποστηρίξει τόσο υψηλές αναλύσεις.

Πόσο υψηλές; Αρκεί να αναφέρουμε πως τα 14.7 εκατομμύρια pixels έπρεπε να αποδοθούν μέσω ενός TCON εξαρτήματος που δεν υπήρχε στην αγορά εκείνη την στιγμή και σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για την περίπτωση των iMac από το μηδέν.

Το 2015 είχαμε μια αναβάθμιση στα χαρακτηριστικά των μοντέλων καθώς και την έλευση νέων Magic Mouse, Trackpad αλλά και πληκτρολογίου. Τα αξεσουάρ αυτά για πρώτη φορά ήταν επαναφορτιζόμενα και δεν χρειαζόντουσαν μπαταρίες.

Το 2017 η σειρά iMac δέχτηκε ως αναβάθμιση Retina οθόνες με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια χρωμάτων.

Η δύναμη του Pro

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το πόσο άλλαξε η αγορά των desktop υπολογιστών μέχρι το 2017. To πρώτο iMac είχε σχεδιαστεί για να συνδυάσει τον ενθουσιασμό του Internet με την απλότητα ενός Mac.

Τα iMacs όμως συνεχώς έφταναν και με την πάροδο των χρόνων όλο και σε περισσότερους pro χρήστες. Οθόνες με υψηλή ανάλυση, ισχυρό hardware, Thunderbolt σύνδεση τα έκανε τα ιδανικά συστήματα για τους επαγγελματίες. Πάρα αυτά οι Pro χρήστες ήθελαν το κάτι παραπάνω και στο περσινό WWDC η Apple τους άκουσε και παρουσίασε ένα νέο iMac το iMac Pro.

To νέο αυτό desktop δεν ήταν μόνο ένα πανίσχυρο μοντέλο αλλά από μηχανικής άποψης σχεδιάστηκε από την αρχή. Το σασί του παρέμεινε αυτό των 5K iMac από αλουμίνιο αλλά ο Space Gray χρωματισμός του έκανε τους καταναλωτές από την πρώτη ματιά να αναγνωρίζουν ένα τελείως διαφορετικό μηχάνημα.

Η σειρά του iMac θα συνεχίσει να αποτελεί σημαία για την Apple και μια απόδειξη. Μια απόδειξη σχεδιαστικής ιστορίας με βάση την καινοτομία και τον μοναδικό τρόπο υπέρβασης των δυσκολιών της τεχνολογίας μέσω μιας σχεδιαστικής λύσης.